Nu öppnar jag boken.

2009-03-21 @ 23:02:27

"När en person lider av en vanföreställning kallas det mentalsjukdom.
När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion."


Eller om sanningen ska fram började jag redan igår, med förordet.
Jag kände direkt att detta är en perfekt bok för mig,
för att späda på min uppfattning om att Gud faktiskt inte finns.

Boken köpte jag för några månader sedan, den heter "Illusionen om Gud"
och är skriven av Richard Dawkins (kanske världens mest kända ateist)


Med humor och allvar visar han hur ofantligt osannolikt ett högre väsen är
och hur tron på ett sådant inte bara är felaktigt utan kan vara rentav farligt.
Dawkins motbevisar också den vanliga uppfattningen att religionen skulle
vara en förutsägning för ett moraliskt och rättfärdigt leverne.
Med historiska och samtida exempel visar han hur religion föder intolerans,
arrogans, förtryck, övergrepp mot kvinnor och barn, krig, homofobi, med mera.



Så, nu är det dags för en läsperiod igen! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback